• +38 (096) 124 59 36
  • ihor.shevchuk@shevchuk-lawyers.org.ua

Автомобільні дороги України. Хто та за що відповідає з точки зору законодавства?



Автор: Ігор Шевчук

Видання в якому опубліковано: "Авізо Авто"

Дата підготовки матеріалу: 2013-05-14

 

 

Ігор ШЕВЧУК, юрист

 

Нормативна база:
1) Закон № 2862-IV

Закон України «Про автомобільні дороги» від 08.09.2005; 

2) Закон України № 1286-XIV

Закон України «Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг» від 14.12.1999;

 

            Про актуальність проблеми поганих доріг у нашій країні й говорити годі. Сьогоднішня стаття присвячена тим, хто шукає винуватого, але не знає, де саме треба шукати. Якщо ви з числа таких людей, то сьогодні я спробую вам допомогти.

            Слід зазначити, що відповідно до ст.5 Закону № 2862-IV автомобільні дороги умовно можна поділити на чотири категорії:

-          автомобільні дороги загального користування;

-          вулиці і дороги міст та інших населених пунктів;

-          відомчі (технологічні) автомобільні дороги;

-          автомобільні дороги на приватних територіях.

За кожен з видів доріг відповідає окремий орган управління[1].

 

Дороги загального користування.

Відповідно до ст.10 Закону № 2862-IV встановлено, що управління автомобільними дорогами загального користування покладено на Державну службу автомобільних доріг України.

Основними обов’язками органу державного управління автомобільними дорогами загального користування є:

-          розроблення державної стратегії та програм розвитку дорожнього господарства, забезпечення їх фінансування та виконання;

-          розроблення пропозицій щодо фінансування та здійснення контролю за цільовим використанням бюджетних коштів;

-          розроблення заходів щодо інтеграції автомобільних доріг загального користування до міжнародної мережі автомобільних доріг та гармонізація технічних норм і правил з вимогами міжнародного законодавства;

-          розробка та реалізація заходів з безпеки дорожнього руху;

-          забезпечення безперервних, безпечних, економічних та зручних умов руху транспортних засобів з нормативними технічними характеристиками і навантаженнями;

-          організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг за встановленими для них будівельними нормами, державними стандартами і нормами;

-          здійснення державного регулювання та контролю у сфері дорожнього господарства відповідно до законодавства;

-          розробка нормативів та методик визначення витрат, пов'язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом та утриманням автомобільних доріг загального користування;

-          забезпечення технічного нагляду за станом автомобільних доріг;

-          виявлення аварійно-небезпечних місць (ділянок) та місць концентрації дорожньо-транспортних пригод на автомобільних дорогах і здійснення заходів щодо їх ліквідації;

-          забезпечення дотримання норм природоохоронного законодавства у процесі будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг;

-          завчасне оповіщення користувачів автомобільних доріг про строки та порядок тимчасового обмеження або припинення руху транспортних засобів;
забезпечення належного маршрутного орієнтування користувачів автомобільних доріг;

-          забезпечення сталого функціонування автомобільних доріг у зимовий період;

-          озеленення смуги відведення автомобільних доріг;

-          здійснення статистичного обліку та паспортизації автомобільних доріг.

Державне управління автомобільними дорогами загального користування відповідальне за:

-           стан автомобільних доріг загального користування відповідно до діючих норм та фінансування;

-          якість робіт з проектування, будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування;

-          відшкодування збитків користувачам автомобільних доріг загального користування у порядку, визначеному законом;

-          відповідність нормативно-правовим актам розміщення технічних засобів організації дорожнього руху, об'єктів дорожнього сервісу та рекламоносіїв;

-          цільове використання бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг загального користування;

-          санітарний та екологічний стан автомобільних доріг загального користування та їх смуг відведення.

 

Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів.

Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів за своєю суттю є комунальною власністю. Управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться.

Основними обов’язками органів місцевого самоврядування у частині управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є:

-          забезпечення безперервних, безпечних, економічних та зручних умов руху транспортних засобів і пішоходів вулицями і дорогами міст та інших населених пунктів;

-          організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів за встановленими для них будівельними нормами, державними стандартами та нормами;

-          видача дозволів на прокладання нових та ремонт існуючих мереж у межах "червоних ліній" вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;

-          завчасне оповіщення учасників руху і мешканців міст та інших населених пунктів про строки та порядок тимчасового обмеження або припинення руху транспортних засобів;

-          здійснення статистичного обліку та паспортизації вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;

-          забезпечення дотримання норм природоохоронного законодавства у процесі будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;

-          видача в установленому порядку дозволів на тимчасове припинення руху.

Якщо ж говорити про відповідальність органів місцевого самоврядування, то відповідно до ст.21 Закону № 2862-IV маємо вичерпний перелік, а саме, органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають за:

-          стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів;

-          якість робіт з проектування, будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;

-           розміщення технічних засобів організації дорожнього руху, об'єктів дорожнього сервісу та рекламоносіїв;

-          відшкодування збитків користувачам вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що виникли через їх незадовільний стан, у порядку, визначеному законом.

 

Відомчі (технологічні) автомобільні дороги.

Дана категорія доріг, як правило, є внутрішньогосподарськими технологічними дорогами, що знаходяться у власності юридичних або фізичних осіб.

Законом № 2862-IV не передбачений визначений перелік обов’язків власників відомчих (технологічних) доріг, але закріплено відповідальність таких власників за деякими аспектами функціонування даної категорії автомобільних доріг. Отже, власники відомчих (технологічних) автомобільних доріг відповідають за:

-          стан відомчих (технологічних) автомобільних доріг відповідно до діючих норм, у тому числі за безпеку руху;

-          якість робіт з проектування, будівництва, реконструкції, ремонту та утримання відомчих (технологічних) автомобільних доріг;

-          відшкодування збитків учасникам дорожнього руху, що виникли через незадовільний стан відомчих (технологічних) автомобільних доріг, у порядку, визначеному законом.

 

Автомобільні дороги на приватних територіях.

Даною категорією автомобільних доріг вважаються ті дороги, що знаходяться на земельних ділянках, які належать юридичним (недержавним) або фізичним особам на підставі права власності на такі ділянки.

Власники таких приватних ділянок, на яких розміщені автомобільні дороги, відповідають за:

-          відповідність автомобільних доріг діючим нормам безпеки руху;

-          відшкодування збитків учасникам дорожнього руху, що виникли через незадовільний стан автомобільних доріг на приватних територіях, у порядку, визначеному законом.

 

Телефони «гарячих» ліній Служб автомобільних доріг в областях:

№п/п

Область

Телефони гарячої лінії

1

АР Крим

(0652) 61-57-78

2

Вінницька

(0432) 67-01-92

3

Волинська

(0332) 78-54-69; 25-01-92

4

Дніпропетровська

(0562) 34-16-84; 45-87-10

5

Донецька

(062) 332-89-02; 304-91-86

6

Житомирська

(0412) 47-05-34; 47-05-35

7

Закарпатська

(0312) 64-31-53

8

Запорізька

(061) 787-64-30; 787-54-35

9

Ів.-Франківська

(03422) 4-41-05; (0342) 72-22-28

10

Київська

(044) 200-04-70

11

Кіровоградська

(0522) 23-37-41

12

Луганська

(0642) 52-01-43; 52-52-36

13

Львівська

(0322) 237-24-17; 263-20-33

14

Миколаївська

(0512) 56-41-16; 56-40-44

15

Одеська

(048) 778-24-07; 778-25-97

16

Полтавська

(05322) 2-18-93

17

Рівненська

( 0362) 26-46-10; 26-46-60

18

Сумська

(0542) 62-47-27; (050) 307-56-92

19

Тернопільська

(0352) 52-54-43; 52-80-30

20

Харківська

(057) 336-77-00; 336-79-33

21

Херсонська

(0552) 35-40-05; 32-50-34

22

Хмельницька

(0382) 78-32-53; 78-32-59

23

Черкаська

(0472) 71-45-34; 71-45-47

24

Чернівецька

(0372) 58-38-84; (03722)4-15-06

25

Чернігівська

(0462) 66-57-65; 69-95-66

26

Севастополь

(0692) 44-56-28

 



[1] орган, призначений для управління автомобільними дорогами (вулицями), забезпечення їх функціонування, розвитку та фінансування;

Переглядів: 9414

Автомобільні дороги України. Хто та за що відповідає з точки зору законодавства?


Маєте коментар? Напишіть мені!

Вас може зацікавити:
Додаткові гарантії на отримання страхових відшкодувань, або нові зміни до «автоцивілки»

  Ігор ШЕВЧУК , юрист   Нормативна база: Закон України №1961-IV «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власник...
Правові аспекти використання газобалонного обладнання. Чи потрібно реєструвати ГБО?

Правові аспекти використання газобалонного обладнання. Чи потрібно реєструвати ГБО?   Ігор Шевчук, юрист Нормативна база: 1)    Закон України ...
Медичний працівник підприємства випустив «на лінію» хворого водія, який спричинив ДТП. Чи можна притягти такого працівника до цивільно-правової відповідальності за завдані збитки? Якщо так, то в якому обсязі?

  Стаття 30 Закону № 2344-III [1] вимагає від фізичних та юридичних осіб, які здійснюють на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів ...
...