• +38 (096) 124 59 36
  • ihor.shevchuk@shevchuk-lawyers.org.ua

Коментар до Листа МВС Департаменту ДАІ «Щодо надання роз’яснення можливості перевірки працівником ДАІ подорожнього листа та притягнення водія транспортного засобу до адміністративної відповідальності за відсутність такого листа» № 4/3-4759 від 18.04.2013 року



Автор: Ігор ШЕВЧУК, юрист

Видання в якому опубліковано: Газета "Бухгалтерія"

Дата підготовки матеріалу: 2014-02-03

Нормативна база:

КУпАП

Кодекс України від 07.12.1984 р. №8073-X  «Про адміністративні правопорушення»

Закон «Про міліцію»

Закон України від 20.12.1990 р. №565-XII

Закон «Про дорожній рух»

Закон України від 30.06.1993 №3353-XII

 

У третьому абзаці даного Листа було надано роз’яснення, шо згідно положень п.21 ст.11 Закону «Про міліцію», працівникам міліції для виконання покладених на них обов’язків надається право перевіряти у водіїв посвідчення водія та реєстраційний документ на транспортний засіб і відповідність вантажів, що перевозяться товарно-транспортним документам, наявність поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката «Зелена картка»), а у випадках, передбачених законодавством, ліцензійної картки на транспортний засіб.

Відповідно до п.11 Правил[1], основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна (далі – ТТН). Таким чином, даним Листом роз’яснюється, що у працівників Державної автомобільної інспекції (далі – ДАІ) є можливість перевіряти у водіїв наявність ТТН, хоча, ані п.2.1. Правил дорожнього руху[2], ані ст.16 Закону «Про дорожній рух» не зобов’язують водія транспортного засобу мати при собі, а на вимогу працівника міліції передавати для перевірки ТТН.

Автори Листа не деталізують особливості повноважень працівників ДАІ щодо перевірки ТТН, однак вони існують і внаслідок чого й виникає колізія. Відповідно до Листа МВС №10802[3] встановлено, що перевірка відповідності вантажу наявним документам здійснюється у випадках проведення загальнодержавних операцій, метою яких є захист національних інтересів держави. Законодавство не деталізує поняття загальнодержавних операцій ДАІ та не визначає порядок їх проведення, а отже, важко визначити, коли саме у працівників ДАІ з’являються повноваження щодо перевірки ТТН, однак п.7.3. Інструкції[4] вказує, що відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним та іншим документам перевіряються в разі проведення спільних з іншими службами ОВС заходів. Таким чином, є логічним, що у таких операціях має бути задіяно, як мінімум, два органи внутрішніх справ.

Не залежно від того, що інспектори ДАІ у деяких випадках мають повноваження перевіряти ТТН, водії не зобов’язанні мати їх при собі, а працівники ДАІ, у разі відсутності у водія ТТН, не можуть застосовувати санкції за ст.126 КУпАП, оскільки такий документ як ТТН у диспозиції даної норми не передбачений, це означає, що водії мають пред’являти ТТН лише у разі їх наявності.

 

 

МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ДЕРЖАВНОЇ АВТОМОБІЛЬНОЇ ІНСПЕКЦІЇ

 

ЛИСТ

 

від 18.04.2013 р. N 4/3-4759

 

Департаментом Державтоінспекції МВС у межах компетенції розглянуто Ваше звернення [...] щодо необхідності надання роз’яснення можливості перевірки працівником ДАІ подорожнього листа та притягнення водія транспортного засобу до адміністративної відповідальності за відсутність такого листа.

Повідомляємо, що згідно положень частини другої статті 16 Закону України "Про дорожній рух" водій транспортного засобу зобов’язаний мати при собі та на вимогу працівників міліції пред’явити для перевірки посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, страховий поліс (сертифікат) про укладання договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та ліцензійну картку на автомобільний транспортний засіб у разі надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів.

Аналогічні вимоги до водія транспортного засобу визначені положеннями пункту 2.1 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року N 1306.

У свою чергу, згідно положень пункту 21 статті 11 Закону України "Про міліцію" працівникам міліції для виконання покладених на них обов’язків надається право перевіряти у водіїв посвідчення водія та реєстраційний документ на транспортний засіб і відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам, наявність поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка"), а у випадках, передбачених законодавством, ліцензійної картки на транспортний засіб.

 

 

 

Заступник начальника

Департаменту

В. В. Резніков



[1]Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні затверджені Наказом Мінтрансу від 14.07.1997 №363;

[2]Правила дорожнього руху затверджені Постановою КМУ від 10.10.2001 №1306;

[3]Лист МВС від 29.12.2006 №10802 «Про права працівників міліції щодо зупинки та перевірки транспортних засобів»;

[4]Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС затверджена Наказом МВС від 27.03.2009 №111;

Переглядів: 2239

Коментар до Листа МВС Департаменту ДАІ «Щодо надання роз’яснення можливості перевірки працівником ДАІ подорожнього листа та притягнення водія транспортного засобу до адміністративної відповідальності за відсутність такого листа» № 4/3-4759 від 18.04.2013 року


Маєте коментар? Напишіть мені!

Вас може зацікавити:
Як уникнути зайвих проблем у конфліктних ситуаціях з працівниками ДАІ?

  Ігор Шевчук, юрист. Нормативна база: 1.     Кодекс про адміністративні правопорушення «Про адміністративні правопорушення» № 80731-Х від 0...
Держконтроль за автомобільними вантажоперевезеннями.

Нормативна база: Європейська Угода «Європейська угода стосовно роботи екіпажів транспортних засобів, які здійснюють міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР)» від 01.07...
...