• +38 (096) 124 59 36
  • ihor.shevchuk@shevchuk-lawyers.org.ua

Запитання: чи мають право працівники Державної автомобільної інспекції скласти протокол про адміністративне правопорушення за ст.124 Кодексу України про адміністративні правопорушення на іншу особу, після того, як суд відправив адміністративний матеріал на дооформлення за вже складеним протоколом?



Автор: Ігор Шевчук

Видання в якому опубліковано: "Ліга Закон"

Дата підготовки матеріалу: 2015-08-30

Відповідь: Приводом для написання цієї консультації стала ситуація із реального життя, за якої працівники Державної автомобільної інспекції (далі — ДАІ) склали протокол про адміністративне правопорушення за ст.124 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) на особу (попередньо визнаною як потерпілу) після відправки судом адміністративного матеріалу на дооформлення. Протокол склали через 291 день з моменту пригоди.

            Для відповіді на поставлене запитання необхідно з’ясувати яким чином врегульована процедура оформлення працівниками ДАІ протоколів за порушення правил дорожнього руху, які повноваження щодо складання адміністративного матеріалу вони мають, а також, що собою представляє процедура дооформлення адміністративного матеріалу та як вона врегульована з точки зору законодавства

            Згідно з ч16.п.5 Положення про ДАІ Міністерства внутрішніх справ, затвердженого Постановою КМУ №341, однією з функцій інспекції є притягнення винних у порушені правил, норм, стандартів безпеки дорожнього руху до відповідальності. Працівники ДАІ здійснюють таке притягнення шляхом складання адміністративного матеріалу на особу, що скоїла порушення (перша стадія провадження у справах про адміністративні правопорушення) та подальшу його передачу до суду для затвердження шляхом прийняття судового рішення про накладання адміністративного стягнення (друга стадія провадження у справах про адміністративні правопорушення).

            Складання адміністративного матеріалу працівниками ДАІ відбувається у відповідності до Інструкції з оформлення працівниками Державтоінспекції МВС матеріалів про адміністративні порушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, яка затверджена Наказом МВС №77.

            Відповідно до п.6.1 вищезгаданої Інструкції у разі порушення учасниками дорожнього руху правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, на місці ДТП складається протокол про адміністративне правопорушення стосовно цих осіб, до якого додаються:

-          схема місця ДТП, що підписується особами, які брали участь в огляді, та працівником

Державтоінспекції МВС;

-          пояснення учасників пригоди та свідків (у разі їх наявності);

-          показання технічних приладів та засобів фото- і відеоспостереження;

-          інші матеріали, які необхідні для прийняття рішення в справі.

Виїзд працівників ДАІ й безпосереднє складання протоколу на місці ДТП є обов’язковою умовою для успішного завершення першої стадії провадження у справах про адміністративні правопорушення, що у науковій літературі дістала назву: «Порушення справи та адміністративне розслідування». Складання протоколу без виїзду на місце ДТП, або складання протоколу через деякий проміжок часу, або ж складання протоколу на інших стадіях провадження у справах про адміністративні проступки унеможливлює проведення об'єктивного адміністративного розслідування.

            За тих рідкісних випадків, коли працівник ДАІ не може на місці ДТП об’єктивно оцінити обставини справи та визначити винну особу (відсутні прямі докази її вини), п.6.4 вищенаведеної Інструкції дає можливість залучити до адміністративного розслідування інспектора з дізнання підрозділу Державтоінспекції МВС. За таких умов оформлені матеріли ДТП протягом доби передаються для подальшого розгляду такому інспектору. Останній протягом місяця повинен дослідити усі обставини справи (за необхідності залучити експерта), визначити винну особу та скласти протокол про адміністративне правопорушення, який протягом п’яти днів з моменту складання має бути передано до відповідного суду.

            Слід зауважити, що це єдина обставина, за якої протокол про адміністративне правопорушення може бути складений не на місці ДТП та через певний проміжок часу. Дана процедура адміністративного розслідування проводиться на стадії підготовки матеріалу до судового розгляду і не проводиться у тих випадках, коли винну особу було встановлено на місці ДТП, а також не здійснюється на подальших стадіях провадження у справах про адміністративне правопорушення.

            Щодо питання відправки адміністративного матеріалу судами на «дооформлення». Місцеві суди останнім часу вдаються до того, що виносять постанови про відправлення адміністративного матеріалу на доопрацювання до відділку ДАІ, працівник якого склав адміністративний матеріал. Відповідно до ст.284 КУпАП є вичерпний перелік постанов у справі про адміністративне правопорушення:

 1) про накладення адміністративного стягнення;

 2) про застосування заходів впливу;

 3) про закриття справи.

            КУпАП не передбачає можливість відправки матеріалу на дооформлення, як і не надає можливості працівникам ДАІ самостійно доскладати, змінювати чи скасовувати вже складені протоколи, тому законність протоколів, які складені у наслідок такого «дооформлення» викликає сумніви та має бути розтлумачена відповідними роз’ясненнями від компетентних на те органів.

            Якщо ж погодитись із судовою практикою та припустити, що процес дооформлення протоколу відповідає закону, то саме дооформлення має відбуватись стосовно вже складеного протоколу (виправлення дати ДТП, уточнення місця ДТП, виправлення описки тощо). Складання нового протоколу із новим номером стосовно іншої особи за фактом тієї ж події вже не є дооформленням. Це, по суті, початок нового провадження у справі про адміністративне правопорушення. Й саме дооформлення відбувається до вирішення питання судом стосовно вже поданого протоколу. Таким чином, якщо працівники ДАІ виконуючи постанову суду направляють ще один протокол вже на іншу особу, то суддя матиме представлення до притягнення обох учасників ДТП, адже питання про скасування вже складених протоколів працівниками ДАІ не вирішується й попередньо складений протокол буде чинним аж до моменту, доки суд не вирішить питання щодо нього.

Висновок: працівники ДАІ не мають права складати новий протокол про адміністративне правопорушення після відправлення судом адміністративного матеріалу на дооформлення, адже це суперечить Інструкції щодо складання працівниками ДАІ адміністративного матеріалу.

Нормативна база:

КУпАП

Кодекс України про адміністративне правопорушення №8073-X від 07.12.1984 року;

Постанова КМУ №341

Про Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішніх справ №341 від 14.04.1997 року;

Наказ МВС №77

Про затвердження Інструкції з оформлення працівниками Державтоінспекції МВС матеріалів про адміністративні порушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху №77 від 26.02.2009 року.

Переглядів: 6696

Запитання: чи мають право працівники Державної автомобільної інспекції скласти протокол про адміністративне правопорушення за ст.124 Кодексу України про адміністративні правопорушення на іншу особу, після того, як суд відправив адміністративний матеріал на дооформлення за вже складеним протоколом?


Маєте коментар? Напишіть мені!

Вас може зацікавити:
Питання: чи можна притягати водія підприємства до адміністративної відповідальності за відсутність у нього товаро-транспортної накладної на вантаж, що перевозиться?

Відповідь : Для відповіді на поставлене запитання спочатку потрібно з’ясувати два суміжних питання: 1)    чи зобов’язаний водій мати при собі товаро-трансп...
...