• +38 (096) 124 59 36
  • ihor.shevchuk@shevchuk-lawyers.org.ua

Автомобільний «Податковий» кодекс.



Автор: Ігор Вікторович Шевчук, юрист

Видання в якому опубліковано: Журнал Авто Авізо № 48 2010 рік. (http://auto.aviso.ua/)

Дата підготовки матеріалу: 2010-12-20

Нормативна база:

1. Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010

2. Закон України Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів № 1963-XII вiд 11.12.1991

Другого грудня Президентом України було підписано остаточний варіант Податкового кодексу, який вніс свої корективи в різноманітні сфери оподаткування. Даний нормативно-правовий акт просто не міг не зачепити автомобілістів. Отже, що чекати водіям від нової податкової реформи, які позитивні та негативні ефекти отримають власники автівок від таких змін, про це та інше ми поговоримо у даній статті. Отже, почнемо з негативних сюрпризів, які водіям готує Податковий кодекс України (далі - ПКУ).

По-перше, статтею 266 ПКУ відтепер офіційно передбачений збір на паркування. Платниками такого збору є юридичні особи, їх філії (відділення, представництва), фізичні особи  підприємці, які згідно з рішенням сільської, селищної або міської ради організовують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках. Зі змісту даної статті ми бачимо, що такий збір сплачуватимуть власники автостоянок, такі додаткові витрати підприємців прямо пропорційно відобразяться на вартості паркувальних місць, що не є приємним для власників транспортних засобів, адже на даний момент вартість паркування транспортного засобу на столичних стоянках й так досягає в середньому від 10 до 20 гривень за ніч.

По-друге, збільшений акциз на паливо. Ця інформація вже має своє велике розповсюдження та негативні відгуки від водіїв. Суттю цієї зміни є скасування так званого податку з власників транспортних засобів та збільшення замість цього акцизу на паливо. Таким чином, влада робить для автомобілістів медвежу послугу, під виглядом скасування податку піднімає витрати звичайних людей в декілька разів в порівнянні з існування звичайного транспортного збору. З першого січня 2011 року акциз на бензин буде збільшено на 37,9% - з 132 до 182 євро за тонну. Таким чином, це призведе до подорожчання палива на 50 копійок. Раніше власник «Таврії» з об’ємом двигуна 1.2 літри сплачував 60 гривень транспортного збору на рік (від 1001 куб. см до 1500 куб. см 5 грн з 100 куб.см). Отже, можна підрахувати, що при середній вартості 95-го (7.50 грн.) за новим законом водії будуть переплачувати близько чотирьох гривень на десяти літрах. Не важко підрахувати (тавтологія), наскільки збільшаться витрати такого водія на рік в порівнянні з транспортним збором 60 гривень, якщо, наприклад даний водій працює в таксі і має пробіг до 1 000 кілометрів на місяць.

По-третє, ще одним сюрпризом, який стосується осіб, що імпортують транспортні засоби з-за кордону, є новий податок, передбачений ПКУ, задля якого було створено аж цілий розділ «Збір за першу реєстрацію транспортного засобу». Платниками такого збору є юридичні та фізичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, що відповідно ПКУ є об’єктами оподаткування.

Стаття 236 визначає об’єкти оподаткування за даним збором, це колісні транспортні засоби, крім:

а) транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що закріплені на праві оперативного управління за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, які повністю утримуються за рахунок бюджету, крім тих, що віднесені до транспортної групи, в порядку, визначеному головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики з питань національної безпеки у воєнній сфері, оборони і військового будівництва;

б) транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що закріплені на праві оперативного управління за військовими формуваннями головного органу в системі центральних органів виконавчої влади у сфері охорони громадського порядку, забезпечення громадської безпеки, безпеки дорожнього руху, які повністю утримуються за рахунок бюджету, крім тих, що віднесені до транспортної групи, в порядку, визначеному таким головним органом;

в) транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що закріплені на праві оперативного управління за підрозділами служби цивільного захисту, які повністю утримуються за рахунок бюджету, крім тих, що віднесені до транспортної групи, в порядку, визначеному головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення;

г) транспортних засобів вантажних, самохідних, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані,  товарна позиція 8709 згідно з УКТ ЗЕД;

ґ) транспортних засобів швидкої медичної допомоги;

д) машин і механізмів для сільськогосподарських робіт  товарні позиції 8432 і 8433 згідно з УКТ ЗЕД;

е) причепів (напівпричепів);

є) мопедів;

ж) велосипедів;

Ставки оподаткування за новим податком виглядають наступним чином.

1) Для мотоциклів:

Група Об'єм циліндрів двигуна Ставка збору, грн/100 куб. см обєму циліндрів двигуна
від до (включно)
1 до 500 3
2 501 800 4
3 понад 800 10

2) Для легкових автомобілів (крім автомобілів, обладнаних електродвигуном):

Група Об'єм циліндірв двигуна, куб.см Ставка збору, грн/100 куб. см об'єму циліндрів двигуна
від до (включно)
1 До 1 000 3
2 1 001 1 500 5
3 1 501 1 800 7
4 1 801 2 500 10
5 2 501 3 500 25
6 3 501 4 500 40
7 4 501 5 500 45
8 5 501 6 500 55
9 Понад 6 500 60

3) Для вантажних автомобілів:

Група Об'єм циліндрів двигуна, куб. см Ставка збору, грн/100 куб. см об'єму циліндрів двигуна
від до (включно)
1 до 8 200 15
2 8 201 15 000 20
3 понад 15 000 25

Також було запроваджено коефіцієнт щодо віку транспортного засобу:

Нові автомобілі - 1

Авто до 8 років - 2

Старше 8 років - 40

Старше 8 років для електромобілів і тракторів – 3

Таким чином, завозити автомобілі старші за 8 років, відтепер просто невигідно, адже потрібно сплатити тариф у 40(!)- кратному розмірі.

Потрібно зупинитись на позитивних моментах, які несе Податковий кодекс для українських водіїв, їх нажаль небагато.

По-перше, ліквідація транспортного збору, по суті є позитивним моментом, адже це ще один бажаний крок до переведення транспортних оглядів до приватних станцій технічного обслуговування. Про це мріють мільйони водіїв, які регулярно «проходять» технічний огляд своїх автівок у МРЕО.

По-друге, від сплати збору за першу реєстрацію транспортного засобу звільняються легкові автомобілі для інвалідів з об’ємом циліндрів двигуна до 1500 куб. сантиметрів, що придбані за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів та/або безоплатно передані інвалідам відповідно до законодавства України, транспортні засоби будинків-інтернатів для громадян похилого віку та інвалідів, дитячих будинків-інтернатів, пансіонатів для ветеранів війни і праці, геріатричних пансіонатів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, що фінансуються з державного та місцевого бюджетів. Це безумовно плюс, що все ж таки є хоч якісь пільги, але з іншого боку до запровадження нового податку вони і не були потрібні, адже не було самого збору.

Підводячи підсумок, можна зазначити, що новий Податковий кодекс несе для звичайних водіїв збільшення витрат та запровадження нових зборів. З позитивної точки зору важко виділити корисні моменти, які б хоч якось поліпшили життя українському водію. На даному етапі можна обговорювати ПКУ лише з теоретичної точки зору, як воно буде на практиці, побачимо у новому році.

Переглядів: 2946

Автомобільний «Податковий» кодекс.


Маєте коментар? Напишіть мені!

Вас може зацікавити:
Записки адвоката. Одноосібне поручительство: без гідності — негідник.

Переконаний, що ніхто не буде заперечувати твердження про те, що адвокат у своєму арсеналі правових інструментів для захисту клієнта має значно менше, ніж слідчий чи прокурор, як представники стор...
Домен для підприємства. Технічно-правовий лікбез.

             Скажи мені, що ти шукаєш в Інтернеті, і я скажу, хто ти.             Народна мудріст...
Чи можна не передавати працівнику ДАІ документи до рук?

Чи можна не передавати працівнику ДАІ документи до рук?   У даній статті розглядається питання законності поведінки водія, за якої керманич транспортного засобу не передає документ...
...