• +38 (096) 124 59 36
  • ihor.shevchuk@shevchuk-lawyers.org.ua

Безпека в авто: про ремені безпеки й не тільки.



Автор: Ігор Шевчук

Видання в якому опубліковано: "Авізо Авто"

Дата підготовки матеріалу: 2013-06-27

 

Ігор ШЕВЧУК, юрист

 

Нормативна база:

КУпАП

«Кодекс України про адміністративні правопорушення» від 07.12.1984 № 8073-X;

Постанова КМУ №1306

«Про Правила дорожнього руху» від 10.10.2001.

 

            Щодня повз мене проїжджає тисяча водіїв, які керують своїми автівками без використання ременів безпеки. Я думаю, що змусити їх усіх користуватись цим засобом їхньої ж безпеки так само складно, як, скажімо, винайти ліки від СНІДУ. І це досить серйозна проблема. Водіння автомобіля – це не просто бездумне натискання на педалі й вертіння «баранкою». Автомобіль – це в першу чергу джерело підвищеної небезпеки, автомобіль – це велика відповідальність, автомобіль – це розважливість й обережність, а вже потім засіб пересування.

            Керування автомобілем я б охарактеризував як певний культ, що має свої традиції й обов’язки. Скажімо, ви ж не ходите до театру в шортах, адже це не пристойно й не правильно, чи, знову ж таки, не відвідуєте музей або галерею в купальнику, або ніколи не стрибнете із літака без парашуту. То чому ж ви так вчиняєте за кермом? Повертаючись до теми культу хочу зазначити, що у моєму розумінні автомобілісти поділяються на дві категорії:

1)      Водії;

2)      Невігласи, що порушують правила дорожнього руху (далі - ПДР) та тимчасово керують транспортним засобом;

До першої категорії я відношу осіб, що педантично виконують ПДР. Ці люди піклуються про оточуючих, їх безпеку та комфорт на дорозі. Вони не рушають з місця поки останній пасажир не пристебнеться ременем. Вони розважливі й розсудні. Вони – водії!

Друга категорія осіб – це люди з невиліковним синдромом водія «первогодки», який вже трішки поїздив та навчився рушати з місця й не глухнути. На цьому навики водіння, як правило, закінчуються. У деяких цей синдром проходить після потрапляння у дорожньо-транспортну пригоду, а інші, на жаль, хворіють ним усе своє життя. Нічого мені не підказуйте! Я все знаю! Пріоритет взаємного перелаштування? – ні, не чув. Правило роз’їзду на підйомі? – ні, не знаю. Знак «Стоп»? – ні, не бачив. Ремінь безпеки? – ні, мені не комфортно, бо тисне… Зате я учора їхав 130 через Московський міст… Таким людям важко пояснити, у чому суть педантичного виконання ПДР, життя навчить, аби тільки живими залишилися, чи, принаймні, залишили життя оточуючим водіям… Звідси й тимчасове керування транспортним засобом, адже вони або розбиваються, або сідають до в’язниці, або їх позбавляють водійських посвідчень.

Що ж нам каже Закон? Пункт 2.3. ПДР встановлює, що для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний:

а) перед виїздом перевірити і забезпечити технічно справний стан і комплектність транспортного засобу, правильність розміщення та кріплення вантажу;

б) бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі;

в) на автомобілях, обладнаних засобами пасивної безпеки (підголівники, ремені безпеки), користуватися ними і не перевозити пасажирів, не пристебнутих ременями безпеки. Дозволяється не пристібатися особі, яка навчає водінню, якщо за кермом учень, а в населених пунктах, крім того, водіям-інвалідам, водіям і пасажирам оперативних та спеціальних транспортних засобів і таксі;

г) під час руху на мотоциклі і мопеді бути в застебнутому мотошоломі і не перевозити пасажирів без застебнутих мотошоломів;

ґ) не забруднювати проїзну частину та смугу відведення автомобільних доріг;

д) не створювати своїми діями загрози безпеці дорожнього руху;

е) повідомляти дорожньо-експлуатаційним організаціям або Державтоінспекції про виявлені факти створення перешкод для дорожнього руху;

є) не вчиняти дій, внаслідок яких може бути пошкоджено автомобільні дороги та їх складові, а також завдано шкоди користувачам.

У свою чергу ст.121 КУпАП встановлює, що порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами - тягне за собою накладення штрафу від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

            Існує байка про те, що на задніх сидіннях можна не користуватися ременями безпеки (у тому числі, якщо ви пасажир таксі). За таке волевиявлення пасажира відповідатиме водій, адже у його обов’язки входить і контроль за ременями безпеки пасажира. Хоча у практиці є декілька випадків, коли до відповідальності притягали й пасажира разом з водієм.

            Один французький експерт з безпеки дорожнього руху Крістіан Жерандо у свої книзі-досліджені детально описав ситуацію з не пристебнутими водієм та пасажирами, що потрапили у дорожньо-транспортну пригоду на швидкості вісімдесят кілометрів на годину:

 - Через 0,026 секунди після удару вдавлюється бампер; сила, що в тридцять разів перевищує вагу автомобіля, зупиняє його рух на лінії передніх сидінь, тоді як його пасажири - якщо вони не пристебнуті ременями безпеки - продовжують рухатися в салоні автомобіля зі швидкістю 80 км/год;

 - Через 0,039 секунди водій разом із сидінням стрімко рухається вперед на 15 сантиметрів;

 - Через 0,044 секунди він грудною кліткою ламає кермо. Через 0,050 секунди швидкість падає настільки, що на автомобіль і на всіх пасажирів починає діяти сила тяжіння, яка у 80 разів перевищує їх власну вагу;

 - Через 0,068 секунди водій із силою в 9 тонн вдаряється об приладовий щиток;

 - Через 0,092 секунди водій і пасажир, який сидить з ним поруч одночасно врізаються головами в переднє вітрове скло автомобіля і отримують смертельні пошкодження черепа;

 - Через 0,100 секунди водій, який повис на кермі, відкидається назад; він вже мертвий;

 - Через 0,110 секунди автомобіль починає злегка відкочуватися назад;

 - Через 0,113 секунди пасажир, який сидить за водієм - якщо він також не пристебнутий - виявляється з ним на одній лінії, завдає йому новий удар і одночасно сам отримує смертельні ушкодження;

 - Через 0,150 секунди настає повна тиша; осколки скла і уламки заліза падають на землю. Місце зіткнення огортає хмара пилу. Все відбулося менш ніж за дві десяті частки секунди...

            Для ненависників ременів безпеки ПДР передбачає декілька виключень. Так, не користуватись ременями безпеки можуть особи, які навчають водінню, якщо за кермом учень, а в населених пунктах, крім того, водії-інваліди, водії і пасажири оперативних та спеціальних транспортних засобів і таксі. То ж їдучи сьогодні додому подивіться на свій не пристебнутий ремінь та задайте собі декілька запитань, чи є ви водієм таксі, або оперативного/спеціального транспорту, якщо ні, то подивіться, чи не навчаєте ви когось водінню, якщо знову ні, то залишається лише одна система координат…

            Бути водієм, або невігласом за кермом – вирішувати вам!

 

 

Переглядів: 19597

Безпека в авто: про ремені безпеки й не тільки.


Маєте коментар? Напишіть мені!

Вас може зацікавити:
Питання: чи можна притягати водія підприємства до адміністративної відповідальності за відсутність у нього товаро-транспортної накладної на вантаж, що перевозиться?

Відповідь : Для відповіді на поставлене запитання спочатку потрібно з’ясувати два суміжних питання: 1)    чи зобов’язаний водій мати при собі товаро-трансп...
Судове засідання в режимі відеоконференції: практичні аспекти

Ігор Шевчук , адвокат Нормативна база: ЦПКУ Цивільний процесуальний кодекс України №1618-IV від 18.03.2004 року.   Час, в який ми живемо, хтось називає &la...
...