• +38 (096) 124 59 36
  • ihor.shevchuk@shevchuk-lawyers.org.ua

Керівнику на замітку: проблеми «українського» полісу ОСЦВА в окупованому Криму



Автор: Ігор Шевчук, юрист

Видання в якому опубліковано: "Бухгалтерія"

Дата підготовки матеріалу: 2014-11-19

Нормативна база:

Закон «Про страхування»

Закон України «Про страхування» №85/96-ВР від 07.03.1996 року в редакції від 04.07.2014 року;

Закон «Про ОСЦВА»

Закон України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» №1961-IV від 01.07.2004 року в редакції від 05.02.2013 року;

Закон «Про окуповані території»

Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» №1207-VII від 15.04.2014 року в редакції від 27.09.2014 року;

Постанова КМУ «Про ПДР»

Постанова Кабінету Міністрів України «Про правила дорожнього руху» №1306 від 10.10.2001 року в редакції від 17.09.2014 року.

 

«Якщо держава – це ми, то хто тоді вони?»

Флоріан БОДНАР

Замість вступу

            Наші «брати» вже завдали нам чимало клопоту, окупувавши частину нашої країни. Поки влада намагається вирішити геополітичні проблеми, українським підприємствам, яким доводиться на окупованих територіях використовувати власний транспорт, у цей час потрібно якось функціонувати, аби ані тут їх не чіпала українська влада, ані там окупантська. Задача досить складна, адже треба догодити і «нашим» і «вашим». Однією із тієї купи проблем, що виникають, є проблема використання полісу обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності (далі — поліс ОСЦВА), який виданий українською страховою компанією на підставі українського законодавства, на окупованій українській території, де тимчасово править окупантська влада. Відправляючи водія у рейс на окуповану територію, керівник підприємства має усвідомлювати ризик того, що водій може потрапити у дорожньо-транспортну пригоду (далі — ДТП):

-          з іншим автомобілем, що має українські реєстрацію та поліс;

-          з іншим автомобілем, що має російські реєстрацію та поліс;

-          з іншим автомобілем, що має недійсну кримсько-російську реєстрацію та український поліс;

-          з іншим автомобілем, що має недійсну кримсько-російську реєстрацію та російський поліс.

У цій статті ми розглянемо декілька ключових проблем із полісом ОСЦВА, які можуть виникати під час використання транспорту на окупованій території України.

 

Проблема перша. Обов’язковість полісу ОСЦВА

            Відповідно до п.5 ст.7 Закону «Про страхування» встановлено, що страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів є обов’язковим видом страхування. Згідно з пп.«ґ» п.2.1 Правил дорожнього руху водій зобов’язаний мати при собі поліс ОСЦВА. Це, що стосується законодавства України, але окупаційна влада АР Крим застосовує законодавство Російської Федерації, тому потрібно проаналізувати і його.

            Відповідно до п.4 ст.4 Федерального Закону «Про ОСЦВ»[1] власники транспортних засобів зобов'язані на умовах і в порядку, що встановлені цим Законом та згідно з ним, страхувати ризик своєї цивільної відповідальності, яка може виникнути внаслідок нанесення шкоди життю, здоров'ю або майну інших осіб при використанні транспортних засобів.

            Згідно з пп.2.1.1 п.21 Правил дорожнього руху Російської Федерації[2] водій зобов’язаний мати при собі та на вимогу працівників поліції передавати їм для перевірки страховий поліс обов'язкового страхування цивільної відповідальності власника транспортного засобу у випадках, коли обов'язок зі страхування своєї цивільної відповідальності встановлений федеральним законом.

            Робимо проміжний висновок, що наявність полісу ОСЦВА є обов’язком не тільки в Україні, а й в Росії. Це означає, що окупаційний поліцейський інспектор дорожнього регулювання (далі — ПІДР) може зупинити українського водія і за російськими законами вимагати в нього поліс ОСЦВА. Й, оскільки, водій знаходиться на окупованій території, то на таку вимогу доведеться якось реагувати. Тут виникає логічне запитання, чи можна показати поліцейському поліс ОСЦВА від української страхової компанії та чи достатньо буде цього для того, аби останній дав спокій водію.

            Відповідно до ст.13 Федерального закону «Про особливості функціонування фінансової системи Республіки Крим та міста федерального значення Севастополя на перехідний період»[3], договори страхування, укладені до 2 квітня 2014 зі страховими організаціями, що діють на території Республіки Крим та на території Севастополя, визнаються чинними на весь строк страхування, указаний у таких договорах, на всій території Російської Федерації.

            Аналізуючи вищенаведену норму я приходжу до висновку, що для того, щоб використати поліс української страхової компанії в окупованому Криму, потрібно два фактори:

-          поліс має бути укладений до 2 квітня 2014 року;

-          місцем укладання полісу має бути філія/офіс страхової компанії, що знаходиться/знаходилась в АР Крим.

Якщо вищенаведені фактори збігаються із даними, що містяться в українському полісі ОСЦВА, то такий поліс визнається чинними. Але, що робити підприємству, якщо поліс було придбано, скажімо, у Києві після 2 квітня 2014 року? Для відповіді на це запитання доведеться керуватись логікою окупанта.

З точки зору Федерального закону «Про особливості функціонування фінансової системи Республіки Крим та міста федерального значення Севастополя на перехідний період» такий поліс не можна назвати дійсним. Не забуваємо про те, що ПІДР у момент зупинки українського водія вважатиме АР Крим територією Російської Федерації. Якщо наявний український поліс не є чинним з точки зору російських законів, то у водія має бути:  

-          додаток до українського полісу ОСЦВА у вигляді так званої «Зеленої картки»;

-          поліс ОСЦВА, виданий російською страховою компанією на підставі російського законодавства.

Відповідно до п.1.8 ст.1 Закону «Про ОСЦВА» страховий поліс — єдина форма внутрішнього договору страхування, яка посвідчує укладення такого договору. Згідно з п.1.11 ст.1 вищезгаданого закону страховий сертифікат "Зелена картка" — це страховий сертифікат єдиної форми, що застосовується в країнах — членах міжнародної системи автомобільного страхування "Зелена картка", які зазначені і не викреслені у такому сертифікаті. АР Крим є територією України, тому від полісменів на окупованій території він (сертифікат) урятує, бо той (ПІДР) вважатиме, що півострів належить Росії, але виконувати свою пряму функцію не буде (про це згодом). Щодо придбання полісу ОСЦВА в російського страховика, то керівнику підприємства варто розуміти, що, по-перше, на території України придбати такий поліс буде як мінімум складно, а по-друге, під час перетину умовного кордону з АР Крим у водія вже його перевірятимуть, тому потрібно обирати між двох варіантів: купувати «Зелену картку» лише для того, аби перетнути кордон, або шукати спосіб купівлі полісу ОСЦВА у російського страховика ще до моменту поїздки.

 

Проблема друга. Оформлення ДТП у Криму між особами, що мають українські поліси

У Криму не всі поспішають змінювати українську реєстрацію на недійсну кримсько-російську, тому там і досі багато автомобілів, що не перереєстровані, власники яких мають українські поліси ОСЦВА, що були придбані до 2 квітня цього року. Якщо водій підприємства потрапить у ДТП із таким авто, то обов’язково виникне наступна проблема.

Для того, аби страхова компанія виплатила страхове відшкодування, потрібно притримуватись певного алгоритму дій.

По-перше, потрібно зібрати документи, які підтверджують факт настання ДТП.

По-друге, потрібно встановити вартість отриманого/нанесеного збитку.

По-третє, потрібно встановити винуватця ДТП.

Усе це на території вільної України — не проблема. Після настання ДТП на місце пригоди викликаються працівники Державної автомобільної інспекції (далі — ДАІ), які фіксують пригоду, складають протокол про адміністративне правопорушення на ймовірного винуватця ДТП, видають учасникам ДТП довідки про пошкодження, а також довідки про ДТП, а підготовлені адміністративні матеріали передають до суду. Але, якщо ДТП сталася на окупованій території, то працівників ДАІ туди навряд удасться викликати. Точніше викликати можна, але приїде не ДАІшник, а ПІДР, що не дуже підходить, адже відповідно до п.2 ст.9 Закону «Про окуповані території» встановлено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. У свою чергу, у п.3 ст.9 того ж Закону зазначено, що будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків. Тож документи видані російським поліцейським використати не вдасться, бо для України він зовсім не поліцейський, а те, що він видає, — зовсім не документи та й загалом до українського суду він (поліцейський) також нічого не передасть.

А що «Зелена картка»? Оскільки АР Крим є територією України, то використання міжнародної системи страхування «Зелена картка» також не діє, бо ДТП не буде вважатись таким, що сталося на території іноземної держави.

Як же оформити ДТП, аби таке оформлення визнавалося українськими страховиками? Вихід є! Відповідно до п.33.2 ст.33 Закону «Про ОСЦВА» встановлено, що у разі настання дорожньо-транспортної пригоди за участю лише забезпечених транспортних засобів, за умови відсутності травмованих (загиблих) людей, а також за згоди водіїв цих транспортних засобів щодо обставин її скоєння, за відсутності у них ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, ці водії мають право спільно скласти повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду.

У такому разі водії транспортних засобів після складення зазначеного в цьому пункті повідомлення мають право залишити місце дорожньо-транспортної пригоди та звільняються від обов'язку інформувати відповідний підрозділ МВС України про її настання.

«Європротокол», який свого часу не здобув популярності в Україні, тепер може стати такою собі «панацеєю» у сфері врегулювання ДТП на окупованій території між водіями, що мають українські поліси. Одним із недоліків цього варіанту вирішення ситуації є те, що ліміт відповідальності за шкоду в ДТП, яка оформлена «Європротоколом», обмежений на рівні 25 000 грн, а також, по суті, те, що обидва учасники ДТП мають бути застраховані згідно з українським законодавством. Але це краще, ніж нічого.

 

Проблема третя. ДТП із окупантом. Відповідальність не застрахована

Ситуація склалась таким чином, що наявність чинного за російським законодавство українського полісу ОСЦВА або «Зеленої картки» на території окупованого Криму дає змогу не порушувати Правила дорожнього руху, які вимагають наявність цих документів. На цьому значення цих документів закінчується. Якщо водій підприємства із власної вини завдасть шкоди автомобілю, який застрахований у російській страховій компанії, то в такому випадку не скористаєшся навіть «Європротоколом».

Для того, аби потерпілому було відшкодовано шкоду українською страховою компанією, потрібно оформити ДТП належним чином, тобто відповідно до українського законодавства. Зробити це може лише українське ДАІ. Цей варіант відпадає. Якщо викликати російське ГАІ і оформити документи під «Зелену картку», то шкоду український страховик відшкодовувати не буде, адже Крим — це територія України. Замкнуте коло.

В Україні, якщо власник не застрахував свою цивільно-правову відповідальність і спричинив ДТП, то за його шкоду відповідатиме Моторне (транспортне) страхове бюро. У Росії — інакше. У їхньому Законі «Про ОСЦВ», а саме у п.6 ст.4 з цього приводу зазначено: «Власники транспортних засобів, ризик відповідальності яких не застрахований у формі обов'язкового і (або) добровільного страхування, відшкодовують шкоду, заподіяну життю, здоров'ю або майну потерпілих, відповідно до цивільного законодавства».

Отож, якщо водій підприємства завдасть збитку, то відшкодовувати шкоду доведеться коштом підприємства.

Вихід із цієї ситуації є, але він знову лежить у площині додаткових витрат для підприємства. Він полягає в тому, що для перетину умовного кордону підприємство для водія купує «Зелену карту», а після перетину водій здійснює страхування ОСЦВА в російській страховій компанії, або ж ще до поїздки у Крим українське підприємство шукає спосіб купівлі полісу ОСЦВА у російського страховика, що значно вигідніше (відповідальність на території Криму буде застрахована), але складніше в реалізації.

Тут вже треба обирати, що дешевше та для яких цілей. Приміром, «Зелену картку» можна придбати на менший строк, ніж поліс. Якщо потрібно просто і без проблем перетнути умовний кордон й наміру страхувати відповідальність немає, то найдешевшу «картку» можна розглядати як варіант. Якщо треба ще й страхування, то варіант купити поліс російського страховика виглядає цікавішим.

 

ДТП із особою, автомобіль якої було перереєстровано відповідно до російського законодавства, але лишився діючий український поліс ОСЦВА

Тут можливі два випадки. Якщо авто з українською реєстрацією перереєстрували згідно з російським законодавством у Криму, то реєстраційні документи сприйматись українськими страховиками не будуть на підставі того ж Закону «Про окуповані території», тому мова про будь-які дії для отримання відшкодування йти не може.

Відповідно до п.10.2 ст.10 Закону «Про ОСЦВА» внутрішні договори страхування діють виключно на території України. Пунктом 10.4 тієї ж статті встановлено, шо під час в'їзду на територію України власник транспортного засобу, який зареєстрований в іншій країні, зобов'язаний мати на весь термін перебування такого транспортного засобу на території України сертифікат міжнародного автомобільного страхування "Зелена картка" або внутрішній договір страхування цивільно-правової відповідальності.

Якщо автомобіль належним чином перереєстрували у Росії, наприклад, у Москві, попередньо знявши його (авто) з обліку в Україні, то наявність російських реєстраційних документів і українського полісу ОСЦВА дає можливість скористатися «Європротоколом» за умови, що після перереєстрації авто в Росії до полісу ОСЦВА було внесено зміни щодо реєстраційних даних про авто, аби відомості, що містяться у полісі, відповідали тим, що наявні в реєстраційних документах транспортного засобу.

Але така ситуація є виключно теоретичною і на практиці навряд чи трапиться.

 

Якщо транспорту підприємства було завдано шкоду на окупованій території особою, відповідальність якої застрахована російським страховиком

Відповідно до п.3 ст.18 Федерального Закону «Про ОСЦВ» на території Російської Федерації іноземні громадяни, особи без громадянства та іноземні юридичні особи мають право на отримання компенсаційних виплат нарівні з громадянами Російської Федерації і російськими юридичними особами.

У такому разі, алгоритм дій виглядає наступним чином:

1)      Необхідно викликати на місце ДТП поліцію;

2)      На відміну від українського законодавства, де процедура й строки оформлення документів для виплати страхового відшкодування чітко визначені Законом «Про ОСЦВА», російське законодавство передбачає, що порядок, умови та строки визначаються безпосередньо полісом «ОСЦВА». Відповідно до п.1 ст.11 Федерального Закону «Про ОСЦВ» встановлено, що в разі, якщо страхувальник є учасником ДТП, він зобов'язаний повідомити іншим учасникам зазначеної події на їх вимогу відомості про договір обов'язкового страхування, за яким застрахована цивільна відповідальність власників цього транспортного засобу.

Тому на даному етапі вивчаємо інформацію із полісу про те, що необхідно зробити, якщо сталася ДТП, для того, аби отримати страхове відшкодування.

3)      Пунктом 7 тієї ж статті вищезгаданого Закону зазначено, що водії транспортних засобів, причетних до ДТП заповнюють бланки сповіщень про ДТП, видані страховиками. На даному етапі важливо проконтролювати, аби винуватець ДТП склав повідомлення про ДТП, та надав його своєму страховику відповідно до умов, що містяться у полісі винуватця такого ДТП.

4)      Для отримання страхового відшкодування згідно із п.1 ст.12 Федерального Закону «Про ОСЦВ» необхідно пред’явити страховику вимогу про відшкодування шкоди, яка складається у формі заяви про виплату страхового відшкодування. Умови та деталі подання такої заяви варто шукати у Правилах страховика та, безпосередньо, у самому полісі ОСЦВА винуватця.

 

Замість висновку.

Керівнику підприємства слід пам’ятати, що відряджаючи водія на окуповану територію йому слід забезпечити:

-          Безпроблемний перетин умовного кордону;

-          Застрахувати його цивільно-правову відповідальність придбавши поліс від російського страховика, адже «Зелена картка» врятує лише від штрафів;

-          Провести інструктаж щодо дій водія за умови, що він потрапить у ДТП не зі своєї вини.

Підсумовуючи вищевикладене, хочу сказати, що процес відшкодування шкоди, яку завдано на окупованій території, точно не буде простим і прозорим, тому не забудьте побажати своєму водію вміння перед тим, як відправити його в дорогу.

 



[1] Федеральный закон Российской Федерации от 21 июля 2014 года №223-ФЗ «Об обязательном страховании гражданской ответственности владельцев транспортных средств»;

[2] Постановление Совета Министров — Правительства Российской Федерации №1090 от 23.10.1993 года "О Правилах дорожного движения";

[3] Федеральный закон Российской Федерации от 2 апреля 2014 года №37-Ф3 «Об особенностях функционирования финансовой системы Республики Крым и города федерального значения Севастополя на переходный период»;

Переглядів: 1937

Керівнику на замітку: проблеми «українського» полісу ОСЦВА в окупованому Криму


Маєте коментар? Напишіть мені!

Вас може зацікавити:
«Пасажирські вантажівки». Новий порядок переобладнання.

Нормативна база: 1) Кодекс КпАП Кодекс України про адміністративні правопорушення від 21.08.2010 2) Постанова Кабінету Міністрів України від 21 липня 2010 р. N 607 Про затвердження Порядку...
Пошкодження чужого авто. Що необхідно робити винуватцю?

Пошкодження чужого авто. Що необхідно робити винуватцю? Ігор Шевчук, юрист Нормативна база: 1)    Закон України від 01.07.2004 № 1961-IV редакція від 18.09.2011 ...
Держконтроль за автомобільними вантажоперевезеннями.

Нормативна база: Європейська Угода «Європейська угода стосовно роботи екіпажів транспортних засобів, які здійснюють міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР)» від 01.07...
...